
- Szczegóły
- Przedszkole nr2 Jaworze
- Odsłony: 465

KONCEPCJA PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO NR 2
W JAWORZU
na lata 2016-2019
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 07.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324, Dz. U z dnia 14.05.2013 poz. 560), Statutu Przedszkola
„DOBRE PRZEDSZKOLE – DOBRY START – SUKCES W SZKOLE”
Niniejsza koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej ujęte w priorytetowych kierunkach realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz potrzeby środowiska lokalnego. Uwzględniono również zadania wynikające z reformy szkolnictwa, możliwości przedszkola, kwalifikacje i zainteresowania nauczycieli, bazę, Statut Przedszkola.
Ponieważ od tego roku szkolnego dzieci znów, jak dawniej, będą uczęszczały do przedszkola do siódmego roku życia, Rada Pedagogiczna wspólnie z Radą Rodziców postanowiła, że priorytetem w pracy przedszkola będzie jak najlepsze i profesjonalne przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Stąd też nasze hasło: „DOBRE PRZEDSZKOLE – DOBRY START – SUKCES W SZKOLE.”
Przewodnie cele naszej pracy, to:
- wszechstronny rozwój dziecka,
- profesjonalne przygotowanie do roli ucznia, zapewniające sukces w pierwszym etapie nauki w szkole,
- tworzenie warunków do stymulowania różnorodnej aktywności dziecka,
- korygowanie wad mowy i usprawnienie pracy aparatu artykulacyjnego,
- rozwijanie osobowości dziecka, jego aktywności i zainteresowania poprzez prowadzenie ciekawych zajęć, organizowanie dużej ilości zabaw badawczych z wykorzystaniem najnowszych pomocy dydaktycznych;
- zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem przez dużą ilość wycieczek,
· rozwijanie ekspresji manualnej i intelektualnej poprzez organizowanie kontaktów z różnymi dziedzinami sztuki, uczestnictwo dzieci w przeglądach, festiwalach i konkursach
- pozytywne nastawianie dzieci do nauki języka angielskiego prowadzonego w sposób naturalny przez zabawę i twórcze metody poprzez zajęcia prowadzone przez własną wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną;
- zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych, w ciepłej, miłej, atmosferze
· przedszkole otwarte, spełniające oczekiwania dzieci i rodziców,
· wspomaganie uzdolnień, talentów i możliwości dziecka,
· propagowanie zdrowego stylu życia,
· aktywne uczestnictwo w życiu środowiska lokalnego
Główne kierunki działania (misja, wizja pracy przedszkola):
Dążymy do tego, by nasze przedszkole było przedszkolem XXI wieku, w którym dobrze, profesjonalnie przygotowany wychowawca jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój dzieci we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, kolorowe, piękne zabawki, nowe meble, pomoce i środki dydaktyczne sprzyjające indywidualizacji pracy i twórczej aktywności dzieci. Wokół przedszkola rozciąga się ogród z placami zabaw, wciąż doposażany w nowe urządzenia. Plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy.
Jesteśmy przedszkolem zapewniającym dzieciom profesjonalną opiekę, edukację i wychowanie. Przedszkole realizuje wypracowane przez nauczycieli programy autorskie, szczególnie w zakresie dbałości o bezpieczeństwo oraz naukę wczesnego czytania. Dążymy do tego, aby praca w naszym przedszkolu opierała się na twórczych metodach i nowoczesnych kierunkach pedagogiki.
To do potrzeb dziecka i jego możliwości powinny być dostosowane wszystkie zajęcia przedszkolne. Potrzeby dzieci to początek realizacji ich marzeń. Dlatego niezwykle ważne jest uznanie potrzeby podmiotowości dziecka, a więc:
· akceptowanie indywidualnych odczuć,
· pomaganie w realizacji pomysłów dziecka,
· unikanie sankcji prowadzących do lęku,
· stawianie zadań na miarę możliwości dziecka,
· liczenie się z wrażliwością dziecka,
· wyrabianie poczucia odpowiedzialności,
· unikanie zakazów - częste nagradzanie w postaci słownej aprobaty dla zwiększania poczucia własnej wartości,
· kształcenie poczucia więzi społecznej i współodpowiedzialności.
Ideą przewodnią naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym rozwoju dziecka, na który patrzymy wieloaspektowo, uwzględniając aktywność dziecka w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej i społecznej.
I. Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby i zainteresowania dziecka. Wspiera jego aktywność i kreatywność. Pomaga dziecku w rozwoju jego talentów. Profesjonalnie przygotowuje go do podjęcia nauki na kolejnym szczeblu edukacji.
II. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia.
III. Nasze Przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny. Dzieci uczęszczające do naszego przedszkola znakomicie się w nim czują.
IV. Zapewnia dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w dobrze wyposażonym, bezpiecznym budynku.
V. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Zadania priorytetowe
· konstruktywna współpraca między przedszkolem i rodziną – jedność celów i zadań;
· integrowanie oddziaływań wychowawczych: dom – przedszkole – środowisko;
· udział w promowaniu opieki zdrowotnej, uwzględniającej wczesne wykrywanie grup ryzyka zdrowotnego, społecznego;
· stymulowanie i wspieranie wielostronnego rozwoju dziecka we współpracy z rodziną i środowiskiem;
· prawo do równego startu dla wszystkich dzieci;
„Dokąd zmierzamy?” – zadania szczegółowe
Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dzieci, rodziców i środowiska.
1.Razem z rodzicami.
Wspólny z nami front tworzą rodzice, których wymagania znamy, traktujemy je poważnie i nowocześnie. Rodzice rozumieją nasze poczynania, akceptują je i mają znaczący udział w życiu przedszkola. Chętnie angażują się we wszystkie możliwe obszary naszej działalności. Badamy oczekiwania rodziców wobec przedszkola. Rodzice sami z dużą otwartością, informują nauczycieli o aktualnych osiągnięciach lub problemach w domu. Ustalamy program zaradczy akceptowany przez nauczyciela i rodziców. Wychowawca otwarty jest na wszelkie informacje zwrotne, co eliminuje potencjalne konflikty i nieporozumienia. Skuteczną formą współpracy mają być zajęcia warsztatowe organizowane dla rodziców i dzieci, służące prezentacji możliwości dzieci, integracji rodziców i dzieci, obfitujące w różnorakie aktywności: taniec, śpiew, ruch, muzykę, rysunek itp. Rodzice współdecydują o istotnych sprawach dotyczących dziecka i organizacji pracy placówki (np. proponowanie dodatkowych zajęć, imprez i wycieczek, zakres współpracy z lokalnymi instytucjami, szukanie sponsorów).
2.Razem ze środowiskiem lokalnym.
Nie bez znaczenia jest to, jak odbierana jest działalność przedszkola na terenie środowiska lokalnego. Przy prawidłowej współpracy ze środowiskiem lokalnym przedszkole może zaprezentować swój wkład w życie tego środowiska i wiele zyskać jako instytucja przez nią finansowana:
· współpracując ze szkołą będziemy się starali przygotować swoich wychowanków do roli ucznia; odwiedzimy szkołę, będziemy udzielać nauczycielom klas pierwszych rzetelnej informacji o wychowankach dotyczącej ich rozwoju i potrzeb;
· współpracując z Urzędem Gminy Jaworze, miejscową szkołą podstawową oraz innymi instytucjami naszej gminy, pod hasłem „Czytamy dzieciom”, będziemy zapraszać gości do czytania literatury dziecięcej w przedszkolu;
· będziemy odwiedzać pobliską szkołę, a szczególnie jej obiekty sportowe, organizując dla dzieci aktywność ruchową;
· zadbamy o dobrą opinię przedszkola - wszyscy pracownicy przedszkola, muszą odnosić się do dzieci, rodziców i innych osób, które odwiedzają naszą placówkę, zawsze życzliwie i z kulturą;
· będziemy zapraszać przedstawicieli lokalnych instytucji - Straż Pożarna, policja, aby nasi wychowankowie wyrastali na odpowiedzialnych obywateli dbających o bezpieczeństwo swoje i innych,
· wychowankowie przedszkola będą aktywnie uczestniczyć w konkursach, wystawach, prezentacjach organizowanych przez instytucje kulturalno – oświatowe;
· przedstawiciele lokalnych instytucji będą zapraszani na imprezy środowiskowe organizowane przez personel i radę rodziców przedszkola, będzie to okazja do ukazania poziomu umiejętności dzieci jako efektu całorocznej pracy wychowawczo – dydaktycznej;
· będziemy odwiedzać pobliskie gospodarstwa, i organizować spotkania z cyklu „Miły gość”, aby dowiedzieć się czym zajmują się mieszkańcy najbliższej okolicy;
W ramach współpracy ze środowiskiem będziemy pozyskiwać przyjaciół przedszkola, którzy widząc celowość i skutek działań będą współpracować systematycznie i wzbogacać finanse placówki.
3.„Nauczyciel XXI wieku” – jego rola.
Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowani merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje.
Nauczyciele obserwują dzieci i spieszą z pomocą tam, gdzie są potrzebni, mają troszczyć się o zapewnienie spokoju dziecku pracującemu bez przerywania mu, akceptują dziecko, które popełniło błąd, nie przymuszają dziecka do działania kiedy ono wypoczywa lub obserwuje pracę innych. Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój. Nauczyciele monitorują, stymulują indywidualny, prawidłowy rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Uczestniczą również w rozpoznawaniu i niwelowaniu drobnych odchyleń i deficytów rozwojowych. Szczególną opieką otaczają dzieci z grup ryzyka społecznego.
Chcąc ułatwić dziecku porozumiewanie się z najbliższym otoczeniem nauczyciele stosują wiele ćwiczeń i zabaw doskonalących mowę dziecka. W przedszkolu działa gabinet logopedyczny, gdzie specjalista prowadzi bezpłatne zajęcia dla wymagających pomocy w tym zakresie dzieci.
Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole.
4. Prawa dziecka
Dziecko ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności prawo do:
- bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego otrzymywania pomocy dorosłego, kiedy tego potrzebuje,
- podmiotowego traktowania, ochrony przed wszelkimi formami przemocy,
- poszanowania godności i akceptacji takim, jakie jest,
- swobodnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami, potrzebami, zainteresowaniami i zdolnościami,
- przebywania w bezpiecznych i higienicznych warunkach zarówno w budynku jak i poza nim,
- właściwie prowadzonego procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny umysłowej,
- poznawania swojej odrębności i indywidualności,
- swobodnego wyrażania myśli, opinii, sądów,
- opieki zdrowotnej, kiedy jej potrzebuje,
- snu i wypoczynku, kiedy tego potrzebuje,
- samodzielnego dokonywania wyborów: zabawy i partnerów zabawy,
- indywidualnego procesu edukacyjnego, badania i eksperymentowania, różnorodnego otoczenia, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym,
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wsparcia na miarę potrzeb,
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi, możliwości negocjowania swojego stanowiska na równych prawach z innymi,
- aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym grupy, kontaktów z dorosłymi zaangażowanymi w jego edukację i wychowanie, otrzymywania od nich wsparcia,
- racjonalnego odżywiania, uzupełniania płynów, kiedy tego potrzebuje,
- zgłaszania nauczycielowi swoich potrzeb,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania.
5. Bezpieczne warunki pobytu w przedszkolu
W celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków pobytu, przedszkole w szczególności
a) zapewnia: odpowiednie oświetlenie, wentylację, wymianę powietrza w ciągu dnia, temperaturę pomieszczeń,
b) miejsca, w których prowadzone są drobne naprawy zabezpiecza przed dostępem dzieci,
c) zabezpiecza przed dostępem dzieci, środki chemiczne, które posiadają odpowiedni atest,
d) dokonuje zakupów wyposażenia przedszkola, zabawek i pomocy dydaktycznych spełniających odpowiednie normy bezpieczeństwa,
e) dostosowuje sprzęt, z którego korzystają dzieci do wymagań ergonomii, zwłaszcza stoliki i krzesełka,
f) organizuje okresowe przeglądy techniczne obiektu przedszkola, okresowe przeglądy sprawności i eksploatacji urządzeń znajdujących się w przedszkolu i w ogrodzie,
g) w widocznym miejscu umieszcza plany ewakuacji przedszkola z budynku wraz z oznaczeniami,
h) prowadzi prace remontowe, instalacyjne, naprawcze podczas nieobecności dzieci,
i) zapewnia dzieciom odpowiednią liczbę opiekunów oraz właściwą organizację zabaw i zajęć w przedszkolu i poza nim, w szczególności podczas wycieczek i spacerów,
j) zapewnia środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy, znajdujące się w apteczkach wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania.
k) dziecku, które uległo wypadkowi, zapewnia pierwszą pomoc do czasu sprowadzenia fachowej pomocy medycznej.
6. Absolwent naszego przedszkola
Dziecko kończące nasze przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia;
wykazuje :
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas i doprowadzania jej do końca,
- umiejętność współpracy w grupie
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- samodzielność, aktywność
- chęć twórczego działania
posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- podstawową wiedzę o świecie.
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci przygotowane do nauki języka angielskiego, otwarte, twórcze i aktywne w działaniu, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność innych, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji. Radosne, otwarte na innych. Przygotowane do odbioru i przeżywania sztuki. Potrafią cieszyć się ze swoich sukcesów i radzić sobie z trudnościami. Szanują i kochają swoją małą ojczyznę, swój kraj i czują się Europejczykami. Dzieci opuszczające przedszkole wykazują się wysokim stopniem opanowania wiedzy, umiejętności i postaw, warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego.